Är du sustainist?

Under våren har jag fått förmånen att via nätverket Sustainergies vara med i något som heter CSR-live. Det innebär att en grupp hållbarhetsintresserade studenter får besöka lite olika företag och veta mer om hur de jobbar med hållbarhetsfrågor. Det blir också diskussioner och lite uppgifter där företagen kan dra nytta av att ha ett gäng nytänkande (förhoppningsvis iaf..) studenter på besök.

Den första träffen var på teknikkonsultföretaget COWI AB som berättade om hur de jobbar med CSR och hållbarhet när de utför sina uppdrag. Uppdrag som kan innebära allt ifrån att bygga en bro till att planera en helt ny stadsdel. Det som är så kul med att göra studiebesök är att man äntligen kan få se hur allt man läst om i teorin faktiskt kan tillämpas i praktiken och vilka utmaningar och möjligheter det innebär. COWI AB berättade bland annat om hur de försöker upprätthålla en kontinuerlig dialog med sina intressenter via en bloggliknande sida där man kan lämna synpunkter. Himla häftigt är det också att höra om alla nya typer av byggmaterial som finns, tänk bara betong som består av hampa eller en färg som fångar upp föroreningar i luften!För ett tag sedan läste jag en en artikel på New York Times hemsida om sustainism, en form av ny ideologi som bland annat författats i ett manifest av Michiel Schwarz och Joos Elffers. Efter modernismen (som alltså gått och blivit omodern) är sutsainismen den nya ideologin som står för en mer etisk, ansvarsfull, inkluderande och digital syn på samhället, och där “do more with less” är den slogan som tar över efter modernismens “less is more”. Sustainsimen tar sig särskilt tydligt uttryck inom designen där samverkanskonsumtion (collabrative consumption) och vagga till vagga (cradle to cradle) är några av de hetaste begreppen.

Det kan kanske låta lite oklart och diffust men det ligger mycket i det här med sustainism. Tycker det är så fränt hur mycket nya möjligheter, affärsidéer och konstruktioner som utvecklas bara man börjar tänka i nya banor, och jag hoppas verkligen att det är något jag kommer få jobba med i framtiden. Att gå hela vägen tillbaka till designstadiet och till uppbyggandet av hela affärsmodellen är en strategi som antas av fler och fler företag. Hållbarhetsarbetet blir då inget man “lägger till” på slutet, utan något som är med från början. Det finns förstås massor att göra men det är ändå fler och fler av de allra största företagen som uppmärksammar den här typen av strategi! I inspirationsvideon “The making of making” fokuserar till exempel Nike på att hållbarhet i grunden handlar om design och hantverk och inte bara om ledningsbeslut på toppen!

/Brita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>