Att leka med maten

Vad får den här videon dig att tänka på?

Happy Meat | type-b from type-b on Vimeo.

Videon är skapad av designbyrån type-b som jobbar med att kommunicera på ett tydligt unikt och sätt. I det här projektet som heter Happy Meat har två helt olika världar korsats, nämligen leksaksvärlden och halvfabrikats-världen. Leksaker är i många fall skapade för att överdriva karaktärsdragen hos det de föreställer. Processat kött däremot, ger näst intill inga ledtrådar om vad det var från början (vilket är en lättnad för många). Att kombinera leksaker med halvfabrikat blir en rolig och tänkvärd kombo!

Det här med att kommunicera på ett framgångsrikt sätt är ingen lätt uppgift. Vad är viktigt att framhäva? Vad skall inte vara med? Vad ska man fokusera på? I lantbruks- och livsmedelsindustrin är det en ständig balansgång att veta vilka delar i förädlingskedjan som konsumenten vill veta mer om. Är det den färdiga produkten som skall marknadsföras eller ska fokus ligga på primärproduktionen?

LRF som har som främsta uppgift att se till lantbrukarnas intressen kommer under våren starta en kampanj som heter våga fråga- få en bonde på köpet. LRF skriver i ett pressmeddelande att “LRFs medlemmar har varit tydliga med att de vill att LRF ska hjälpa dem att sätta ett ansikte på maten”. Kampanjen går ut på kommunicera med konsumenter i sociala medier samt genom en app och en hemsida. Målet är att fler ska välja mat med svenskt ursprung och att fler ska våga fråga var maten kommer ifrån, på restauranger med mera. HÄR finns står det mer om kampanjen i tidningen Dagens Media. Ska bli kul att följa kampanjens utveckling. Låter som det kan bli lyckat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>