Ben, Jerry och kossorna

Söndag kväll och jag har lyxat till det med några skedar glass, den här gången från Ben & Jerrys, ganska mycket dyrare och ganska mycket godare! Ben & Jerrys är på många sätt ett intressant varumärke, särskilt när det gäller marknadsföring och hur ett varumärke kan laddas med värderingar!

Företaget startades på 70-talet av Ben & Jerry som ville göra riktigt god glass med stora bitar av choklad och andra tillbehör. Tidigt formulerade de en mission och vision som kan tyckas väldigt modern även idag, nämligen att driva företaget och tillverka produkten på ett sätt som också kan gynna det lokala såväl som det nationella och internationella samhället.

Ben & Jerrys ägs idag av koncernen Unilever, och trots att Unilever har ett relativt gott rykte när det gäller att integrera ansvar i företagets aktiviteter så ger det ändå en lite annorlunda känsla för varumärket. Unilever har dock gjort allt för att behålla de värden som varumärket står för. 

På Ben & Jerrys hemsida är kossorna i fokus. Bland annat finns Cow Cam vilket är små filmer om mjölkkorna som faktiskt är ganska trovärdiga (dock med en lite jobbig kommentator). År 2003 kom programmet Caring Dairy – ett samarbete mellan Ben & Jerrys, det nederländska mjölkkooperativet Cono (med ca 500 mjölkgårdar), ett mjölkkoopertiv i Vermont (ca 90 mjölkgårdar), lantbruksuniversitetet i Waageningen och organisationer som WWF och en Holländsk organisation för natur och miljö. Caring Dairy-programmet går ut på att erbjuda mjölkgårdar ett sätt att mäta och förbättra sig inom 11 olika områden som till exempel djurvälfärd, vatten, energi och biodiversitet. Varje gård utvärderas utifrån de 11 indikatorerna, får ett anpassat förbättringsprogram och i utbyte mot att de deltar får de lite mer betalt för mjölken (har dock inte lyckats lista ut hur mycket de får betalt).

Genom kampanjen Happy Cows, vill Ben & Jerrys, tillsammans med organisationer för djurvälfärd, sätta fokus EU’s regler för mjölkkor och samla namnunderskrifter för att stödja en skärpning av EU’s regler när det gäller foder, hälsa och mjölkstallets utformning. Mycket av det som föreslås är dock sådant som redan gäller och tillämpas i Sverige, men kanske är det på tiden att fler länder går samma väg.

Det är  svårt att, i ett sådant här hav av budskap och kampanjer, kunna urskilja hur mycket som är snack och hur mycket som faktiskt är verkstad. Samtidigt  är det svårt att inte beundra kommunikationen, engagemanget och marknadsföringen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>