Fest i ladugården i år?

Man kan lugnt säga att det hänt mycket i mejeribranschen sista tiden. I somras började fusionen mellan Milko och Arla att diskuteras och när Konkurrensverket nu kom med ett beslut så blev debatten livlig.

Nu är nästa stora förändring på gång, Skånemejerier kommer kanske säljas till franska mejeriföreteget Lactalis som är ett av världen största mejeriföretag med varumärken som Galbani och President. Just nu är affären i ett stadie där företagen granskar varandra, ett slutavtal skall vara färdigt den 8 december och det slutgiltiga beslutet tas av Skånemejeriers fullmäktigegrupp den 14 december.

Vad innebär då allt detta? Allt tyder på att den svenska mejerimarknaden blir en del av en större global marknad, något som tyvärr antyder att den svenska produktionen har svårt att bära sig själv. En stor skillnad mellan de både mejeriaffärerna är att det i Arlas och Milkos fall är fråga om två bondeägda kooperationer som går samman. I Skånemejeriers fall kommer en kooperation gå samman med ett privatägt familjeföretag, vilket resulterar i vissa frågetecken när det gäller hur det blir med medlemsinflytandet.

På nätet florerar både positiva och negativa reaktioner på Skånemejeriers beslut. Till och med matkännaren Carl-Jan Granqvist ha uttalat sig och är positiv till beslutet eftersom han tror att Lactalis kan ha resurser att bidra med för att utveckla fler kvalitetsprodukter som tex ostar. Måltidsforskaren Rickard Tellström efterlyste nyligen mer produktutveckling för svensk ost i en artikel i Land, eftersom en stor del av “finostarna” på hyllorna importeras.

Lantbruksjournalist Anne-Helen Meyer von Bremen är lite mer kritisk på sin blogg och menar att det inte är så stor chans att Skånemejeriers svenska profil och varumärken kommer bevaras i ett stort företag där allt handlar om lönsamhet. Bevarandet av varumärken är annars ett argumnet som förekommit flitigt till Lactalis fördel, som anses vara ett mejeriföretag med kunnande och god smak när det gäller att utveckla inhemsk produktion. Det kan kanske till och med kan leda till att svenska kvalitetsprodukter i större utsträckning exporteras?!

Vad tror du?!

Mjölken verkar vara något som berör. Kanske på samma sätt som mjölkpriset var ett hett ämne när  ”Ett öre mer för mjölken” med Ulf Peder Olrog kom ut på 50-talet. Kanske den enda kända låten som innehåller ordet agronom! Lyssna här nedan när Harry Brandelius sjunger in låten:

Harry Brandelius – Ett ore mer for mjolken

“Glädjens och hjärtans fröjd, jublen agronomer, allt går mot himlens höjd, grädde smör och ost!”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 thoughts on “Fest i ladugården i år?

  1. Pingback: Get REAL! Skapa JOBB, Stöd det inhemska JORDBRUKET, STOPPA Arlas (danska) MONOPOL och SLUTA vräka pengar till tyska banker och riskkapital! | Nemokrati

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>