Framtidens livsmedelsbutiker?

Här kommer lite rapport om det senaste inom snabbköp och stormarknader där den virtuella shoppingen och augmented reality verkar vara nästa stora grej!

Många har ju säkert sett de så kallade QR- koder där man via en app på mobilen kan läsa av en liten kodad fyrkant och få tillgång till extra information.Tesco som är ett av världens största dagligvaruhandelsföretag har bland annatanvänt tekniken för att utveckla internethandeln för livsmedel. Genom att klistra upp planscher föreställande hyllor med produkter i tunnelbanan i Sydkorea kan förbipasserande rikta mobilen mot den produkt de önskar köpa, beställa produkten och få den hemlevererad. Idén bakom konceptet som heter “homeplus” är att kunden inte ska behöva komma till butiken, utan att butiken istället ska komma till kunden.

Via AR, som står för Augmented Reality, vilket kan översättas till “förstärkt verklighet”, tas nu idén om virtuell shopping och marknadsföring till nya höjder. Augmented reality beskrivs ofta som en koppling mellan den verkliga och den virtuella världen. Genom en AR-app ska man genom att rikta mobilen eller en läsplatta mot en bild eller ett föremål kunna få en tillgång till en förstärkt upplevelse eller en ny funktion. Tekniken har använts på olika sätt av alla möjliga stora företag. På Starbucks har man genom att rikta mobilen mot kaffemuggen kunnat få se koppen komma till liv med rörliga figurer (med koppling till jul och alla hjärtans dag till exempel). I Australien har McDonalds släppt en AR- app där man kan få veta var alla råvaror i hamburgaren kommer i från, och då är det inte bara en text man läser utan ett helt landskap som byggs upp på bordet framför. Det är svårt att förklara, men kolla filmen längst ner (får inte missas!).

I Kina planerar landets största e-handelssajt Yihaodian att “bygga” 1000 virtuella stormarknader för livsmedel på oanvända platser runt om i landets städer. Genom att rikta mobilen mot en viss plats skall man virtuellt kunna vandra runt och välja vilka produkter man vill få hemlevererade. Tanken är alltså att man ska behålla upplevelsen av att gå och handla men slippa bära hem påsarna!

Ur marknadsföringssynpunkt är det här nog bara början på allt som AR-tekniken kan användas för! Tänk bara en sån enkel sak som att virtuellt kunna besöka den gård där en viss produkt producerats eller att direkt kunna beställa hem den produkt som är slut på hyllan. Det som är den stora utmaningen är nog att hitta användningsområden där det inte bara är fråga om underhållning utan även funktion. Lite läskigt är det ju också att man kapar bort den interaktion mellan människor som faktiskt sker i en verklig butik, och dessutom kan man inte få klämma på den avocado man köper…. Kan inte riktigt bestämma mig för ifall jag tror detta kommer få konsumenten att göra mer eller mindre medvetna val i butiken.

Vad tror du?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>