Från lyxskor till lyxmjölk

Känner du till Manolo Blahnik? Det där lyxskomärket som tjejerna i Sex and the City pratar om. Nu satsar de på mjölk!

Två av delägarna i Manolo Blahnik driver nämligen en mjölkgård utanför New York och har börjat sälja exklusiv mjölk, ost, yoghurt och glass. Skillnaden mellan “vanlig” mjölk och Arethusa farm milk (som den heter) handlar inte om hur produkten processas utan snarare om hur korna behandlas: “every cow is a lady and should be treated as such”, är ett citat som är skrivet på väggen inne i ladugården. Alla Holsteins och Jerseys på Arethusa farm får både massage och schamponerad svans. För detta tar ägarna ut ett högt pris för mjölken som säljs på exklusiva butiker i New York och direkt på gården. Idag finns ca 400 kor på gården och det finns också möjlighet studiebesök samt en gårdsbutik. Hela processen från mjölkning till förpackning görs på plats. George Malkemus berättar för New York Times om hur han resonerade när han bestämde sig för att satsa på lyxmjölk:

“I’m losing lots of money on this farm and our milk absolutely tastes fantastic. And I don’t know why we can’t bottle our milk”

Arethus Farm tar ut mer än det dubbla marknadspriset för sina produkter. Mjölken har inte något av de mervärden som vi är vana vid, det som berättas är att kossorna går ute ibland och äter kanadensiskt hö. Att detta gör mjölken dubbel så god har vi svårt att tro. Men det är ett imponerande varumärkesbyggande som resulterar i att kunna ta ut dubbelt pris för något som ofta betraktas som en basprodukt!

Vi rekommenderar starkt att kolla in ett videoklipp om lyxmjölken HÄR! (Väldigt kul)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>