Glassbonden och matlandet

I onsdags var det Landsbygdsgala i Blå Hallen i Stockholm. Galan anordnas av landsbygdsnätverket som är ett nätverk som jobbar för att genomföra landbygdsprogrammet ett bra och effektivt sätt. Landbygdsgalan har anordnats sedan 2009 och i år var närmare 400 landbygdsutvecklare inbjudna. Höjdpunkten på galan var när de så kallade Ullbaggarna delas ut.  Det är ett pris utformat som en bagge som delas ut till årets bästa landbygdsutvecklare i kategorier som årets landsbygdsprojekt, årets innovation på landsbygden och årets miljösatsning.

Ullbaggen för årets landsbygdsföretagare gick till företaget Glassbonden (deras egen hemsida ligger nere men kommer säkert igång snart) som är en kreativ och smart vidaresatsning utifrån ett befintligt kött och mjölk företag. Företaget har själva tagit sig ann hela produktionskedjan för glass, från mjölk till färdig glass. Glassen går att köpa med sig hem i fina förpackningar men serveras också i gårdens egen glassbar.

I veckan har det också varit Mitt Kök-mässa i Stockholm. Vi har hört att det inte var så mycket mat som man kanske kunde ha önskat, vin och sprit tog upp mycket av platsen. I torsdags var dock Eskil Erlandsson på mässan och svarade på frågor om matlandet Sverige, en satsning som får mycket uppmärksamhet i media. Matlandet Sverige är en satsning på att öka kunskapen om och intresset för svenska maten, men innefattar också mycket turism.

Ett exempel på satsningen är hemsidan Swedish Menu där det går att beställa exklusiva livsmedel från svenska producenter, en väldigt snygg sida om du frågar oss!

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>