GMO oroar konsumenter i USA

Det är inte bara vi européer som funderar på vad maten egentligen innehåller – det gör tydligen amerikanerna också, i alla fall när det gäller GMO i mat. Tidningen New York Times rapporterar att dagligvarukedjan Whole Foods (som är den dagligvarukedja i USA med störst utbud av ekologiska produkter) är först ut i USA med att kräva att det på alla deras produkter ska framgå om de innehåller GMO eller inte. I USA, tillskillnad från EU, behöver alltså inte genetiskt modifierade produkter märkas och därför är Whole Foods beslut banbrytande.

Det var för någon vecka sen om företagets vd A.C. Gallo (som i vinet Gallo?!) gick ut med att den nya märkningen ska träda i kraft inom 5 år i kedjans samtliga 339 butiker i USA och Kanada. Beslutet är en följd av ökad efterfrågan från konsumenters sida och Gallo sa att några av deras leverantörer upplevt 15 % ökad försäljning på produkter som varit märkta. Beslutet ställer nya krav på dagligvarujättens leverantörer då antalet GM-produkter är omfattande i USA. Exempelvis är majoriteten av all majs och soja odlad i landet GM-grödor. Just nu pågår försök att producera GM-äpplen som håller sig fräscha längre och GM-lax som växer snabbare. Uttalandet från Whole Foods har mottagits på olika sätt, intresseorganisationer jublar medan företrädare ur livsmedelsindustrin menar att märkningen kan missleda konsumenter att tro att GM-livsmedelsprodukter på något sätt är annorlunda eller behäftade med risker – ett uttalande som stödjs av att U.S Food and Drug Administration och Världshälosorganisationen bedömmer att GM-produkter är säkra.

Whole Foods beslut att märka alla produkter är det senaste i en rad av händelser som intensifierat debatten om GM-mat i USA. Den 6 november förra året hölls en folkomröstning i Kalifornien om obligatorisk märkning av livsmedelsprodukter innehållande genetiskt modifierade ingredienser. Med 51,4% mot 48,6% röstades förslaget ned. På den här sidan finns mer information om omröstningen (som kallas California Proposition 37) och vilka som finansierade för/emot-kampanjerna. Nej-sidan argumenterar för att krav om märkning leder till byråkrati och höga kostnader i hela kedjan från jord till bord, vilket kan innebära att maten blir dyrare. De som förespråkar märkning menar att konsumenter har rätt att veta vilka ingredienser som finns i maten de äter. Organisationen Just Label It lobbar för ett federalt lagkrav om märkning av GM-mat och menar att Whole Foods beslut är en ”game changer”. Man jämför potentialen i Whole Foods beslut med när Wal-Mart för flera år sen beslutade att sluta sälja mjölk från kor som behandlats med tillväxthormoner. Det beslutet påverkade hela livsmedelsindustrin och idag behandlas endast en liten andel av alla mjölkkor med hormonet.

Intressant att man har en folkomröstning (om än på delstatsnivå) om märkning av mat. Tänk om vi i Sverige skulle ha en folkomröstning om ursprungsmärkning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>