Grymt fin reklamfilm från Chipotle

Min favoritsnabbmatsrestaurang i USA är utan tvekan Chipotle. Konceptet är enkelt, menyn består av ett litet antal mexikanska rätter som anpassas efter varje kunds önskemål (typ som Subway). Deras burritos är beroendeframkallande! Företaget öppnade sin första restaurang 1993 och har sedan expanderat snabbt, idag finns över 1000 restauranger i USA. Det som är så bra med Chipotle är att man i den utsträckning det går köper in ekologiskt och lokalproducerat kött som producerats utan antibiotika och tillväxtshormoner. Sedan 2001 är 100% av allt inköpt fläskkött producerat utan antibiotika och grisarna är uppfödda på helt vegetariskt foder. Just nu pågår reklamkampanjen “Back to the start” med syftet att betona vikten av en mer hållbar livsmedelsproduktion. På soundtracket till filmen sjunger counrtyartisten Willie Nelson Coldplays “The Scientist”. 

/Frida

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 thoughts on “Grymt fin reklamfilm från Chipotle

  1. Utan tvekan är det livsmedelsindustrin som måste vara först med att kräva en förändring av produktionen. Det är mycket svårare för den enskilde lantbrukaren då denne även är beroende av att få sina varor sålda – och finns ingen efterfrågan på “ursprungligt” producerade varor är det inte mycket att göra, bara att lägga ner verksamheten eller anpassa den till vad konsumenten vill ha. Det oerhört viktigt att livsmedelskedjorna öppnar upp konsumentens ögon för hur det verkligen fungerar i industrin och försöker göra något åt det. Bra initiativ!

  2. Jag håller fullständigt med Caroline om att det är viktigt att livsmedelsindustrin tar sitt ansvar i att konsumenter skall köpa mer lokalproducerat. Men jag blir ändå uppriktigt ledsen över att se denna typ av reklamfilmer som svartmålar den nuvarande konventionella djurproduktionen. Det är alltid de ekologiska lantbrukarna som med kärlek brukar sin jord utan gifter och låter sina djur springa ute som hyllas, de konventionella bönderna får ständigt agera bov. Är det verkligen dessa bilder som konsumenterna skall matas med? Arlas reklamfilmer för ekologisk mjölk är ett perfekt svenskt exempel.
    Nu vill jag inte säga att ekologiskt är dåligt, det är jätte bra att både ekologiskt och konventionellt finns för att komplettera varandra, men jag ifrågasätter starkt att vi verkligen skall få våra konsumenter att tro att konventionellt är det “dåliga” valet och ekologiskt det ultimata.

    Nu tror jag egentligen att meningen med ditt inlägg var att det är bra att köpa närproducerat och inte att specifikt föra fram ekologiskt. Och filmen är ju från USA, där det finns en hel del att ändra på inom den konventionella djurhållningen. Men jag tror att näringen skall vara försiktiga med dessa typer av reklamfilmer för de tar skruv på fel sätt hos konsumenterna.

    I övrigt vill jag bara säga att Absolutagronom.se är ett jätte bra initiativ, ni skriver grymt bra och det är jätte intressant att följa! Hoppas att ni fortsätter länge :)

  3. Tack Caroline och Hanna för era kloka kommentarer! Jättekul att få igång en diskussion, det är precis det vi hoppas på när vi lägger upp inlägg som det här =) Jag håller helt med er om att dagens livsmedelsproduktion (konventionell eller ej) inte kan “skyllas” på den enskilde lantbrukaren. Det är marknaden och därmed konsumenterna som styr vilken mat som produceras och på vilket sätt. Jag menade inte direkt att ta ställning för ekologiskt eller närproducerat även om jag vill äta mat har producerats på ett schysst sätt (det behöver inte vara lika med eko eller närproducerat). Men precis som Hanna säger så tror jag många skulle ha invändningar mot den amerikanska konventionella livsmedelsproduktionen. Min tanke med inlägget var mest att jag tyckte att det var en snyggt gjord reklamfilm!

    /Frida

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>