Hipsterbonde

Om man är aktiv på Twitter inom matsvängen vet man definitivt vem @ekobonden är. 21-åriga fårbonden Adam Arnesson driver tillsammans med sina föräldrar den KRAV-certifierade gården Jannelund utanför Örebro. På Twitter går han under namnet Ekobonden och har idag ca 1790 följare (som jämförelse har Arla Sverige 870 st och Lantmännen 1840 st). Ekobonden som även beskriver sig som hipsterbonde eller popekobonde mikrobloggar om sin vardag på gården och lägger upp bilder på söööta lamm och tackor. Kan även avslöja att Adam går andra året på lantmästarprogrammet!

Ekobonden tycks ha skapat en ny trend. Förra året började Adam sälja kött via Twitter som levereras till kunder i Stockholm. Då såldes 10 djur, i år 15 stycken. Läste häromdagen i DN att den senaste trenden inom närproducerad mat är att beställa hem närproducerat kött via nätet. Adam lyfts fram som ett exempel på en bonde som säljer sitt kött via nätet, snacka om bra marknadsföring (hur många läsare har inte DN?!). I tidningen Fokus står det också om Adam och hans köttförsäljning:

“I Slakthusområdet i Stockholm står en man och delar ut kartonglådor med nyslaktade och styckade lamm. Men de är inte slaktade här. Adam Arnesson, eller @ekobonden som han heter på Twitter, har kört från sin gård utanför Örebro i en vit kylbil”.

Efter att ha läst allt om honom i tidningar och på nätet blev jag nyfiken och kontaktade @ekobonden himself. Adam berättar att köttet marknadsförs som halva/hela lamm, men att även styckningsdetaljer säljs vid förfrågningan. Dom “hela” lammen packeters i plastpåsar och säljs i kartonglådor medan styckningsdetaljerna vaccumförpackas. Han tycker det är väl värt mödan att sälja direkt till konsument trots allt merarbete. Köttet som Adam säljer i Stockholm kostar mellan 130-140 kronor kilot, vilket är mycket bättre betalt än vad familjen får för det kött som levereras till Scan (ditt majoriteten av allt kött levereras). Twitterkunderna är enligt Adam väldigt positiva. Dom tycker det är värt att betala mer för att veta vart lammet kommer ifrån och hur det har vuxit upp genom att följa det från födsel till slakt på Twitter. Det finns till och med möjlighet för kunderna att besöka gården för att se hur lammen har det.

“Sen tycker jag det är mycket roligare att se vem som köper köttet och att ha kontroll över hela kedjan. Det känns bättre att transportera lammen själv till slakteriet och se att allt går bra till, för att sen sälja till människor som värdesätter alla mervärden. Den sociala delen av det hela tycker jag också är kul”.

Jag tycker att Adam är ett lysande exempel på den nya generationens lantbrukare. Att vara twittrande bonde innebär stora möjligheter att bygga ett varumärke och marknadsföra sina produkter på ett vinnande sätt. Twitter och andra sociala medier är inte den rätta vägen för alla men jag hoppas verkligen att vi ser fler bönder som använder Twitter i framtiden. Hipsterbönder som Adam slår håll på många fördomar som finns mot bönder. Dom är varken omoderna eller gubbar med keps, snarare rätt hippa människor som lever ett liv som många i storstaden bara drömmer om!

/Frida

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>