Ingen tänker på MATEN?!

Vi kan knappt tro det själva men snart är det 1 år sedan vi startade ABSOLUTAGRONOM.SE. Det har blivit massor av olika inlägg, mycket sociala medier i form av Twitter och Facebook och en hel hög med videoklipp och “Veckans agronom”.  Det är också en hel del blivande studenter som hört av sig och frågat om utbildningen. Något som kanske tyder på att SLU behöver bli bättre på att definiera vad deras studenter lär sig och är bra på, att jobba lite mer med varumärket “agronom”.

Bilden ovan är ett så kallat word cloud som sammanfattar de ord som använts flitigast på bloggen, en ganska tjusig gris om du frågar mig! Det har aldrig varit något problem att hitta något att skriva om. Intresset för matens ursprung ökar, särskilt bland de matintresserade. Intresset för småskaligt lantbruk är stort i media, samtidigt har trenden med “urban farming” fullkomligt exploderat.

Något vi tänkt på är dock att det finns väldigt lite information om produktionslantbruken. De storskaliga växt- och djurproducenterna som förser Sverige med mat. Ofta är dessa fina professionella företag som har stenkoll på växtodling och djurhållning, men de gånger de förekommer i media så är det oftast i ett negativt sammanhang eller så handlar det om att “tycka synd om”. Väldigt sällan finns perspektivet att det som lantbruket gör är att producera mat. Mat är något vi kommer behöva nu och i framtiden. Det är lätt att beskylla lantbruket för klimatutsläpp och hävda att det enda som duger är den lantliga idyll som media förmedlar. Men mat kommer vi ju alltid behöva? Allt är inte svart och vitt, det finns massor av nya spännande lösningar och stora förbättringsmöjligheter. Men det behöver vara fler som förstår att det som växer på fälten och som står i stallen är den mat vi äter.

Jag och Frida såg en skylt när vi var på väg hem från Kungshamn i helgen. Skylten stod i ett fält och på den stod det i princip att “Här växer din mat”, mer sånt behövs. Bristen på förståelse för hur allt hänger samman hindrar utvecklingen. Det finns ett stort informationsglapp mellan lantbruket och de som äter maten. Problemet är att branschen ofta predikar för de redan frälsta medan media levererar den lantliga idyllen som det enda rätta.

/Brita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>