Kan mat ha superkrafter?

Det blir mer och mer så att produkters mervärde kommuniceras genom olika märkningar som till exempel KRAV, Svenskt kött eller FSC. Väl i matbutiken försöker butiken genom egna skyltar som “extrapris”, ”ekologiskt”, “närproducerat” och “svenskt” påverka konsumenternas köpbeetende. Och här kan man ibland få syn på lite knasiga och kanske inte helt korrekta exempel.

Häromdagen fanns denna skylt på en frysbox i en butik:Produkten som var “superekologisk” var en glass som produceras en bit från Uppsala, och den stora frågan är ju hur en produkt kan vara lite mer ekologisk än en annan. Det som blir så knäppt när orden “super” och “ekologiskt” kombineras är att personer som är trogna köpare av ekologiska produkter troligen inte eftersöker några superprodukter, snarare tvärtom! Det som är bra är förstås att lantbruks- och livsmedelsnördar som vi kan få oss ett gott skratt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>