“Kött är det nya svarta”

Vi har sagt det förr och vi säger det igen, lantbruk och livsmedel växer både i intresse och betydelse! Den här veckan har SvD artikelserie som heter “Heliga kor- en serie om kött, mjölk och rurbanism”. Än så länge har tre artiklar publicerats.

I måndags handlade det om hur Kosläppet blir en ny helgdag för cityfamiljen. Begreppet rurbansim används för att beskriva stadsbornas längtan till landet och hur denna tar sig uttryck i besökssuccén kosläpp. I artikeln diskuteras kossornas betydelse för ett öppet landskap och det faktum att antalet kor minskat med 50% sedan 50-talet. Nästa rubrik i artikelserien var Mjölk- en del av det moderna projektet. Där beskrivs hur det på tiden innan det fanns kylskåp ansågs vara oekonomiskt frosseri att dricka färsk mjölk, till skillnad mot smör och ost kunde det ju inte lagras. Håkan Jönsson som doktorerat på Lunds universitet menar att vi dricker mindre än hälften så mycket mjölk idag som på 50-talet. Men konsumtionen av andra mejeriprodukter har förstås ökat.

“1967 fanns det 10 mejeriprodukter i affären, berättar han, år 2004 var siffran 364″

I artikeln framhävs också den svenska djurvälfärden där korna är friska och enligt lag måste gå ut på sommaren. Den senaste, och i vårt tycke den mest intressanta, artikeln i SvDs serie om kor hade rubriken Köttrenden tränar oss som konsumenter. Debatten om att köttproduktion påverkar klimatet negativt är det få som missat. Kött har av kommunikationsbyrån FoodPeople kallats för  ”det nya svarta”. All uppmärksamhet har lett till en ökad medvetenhet hos konsumenten. För första gången finns nu flera restauranger i Sverige som profilerar sig som köttrestauranger genom att servera svenskt närproducerat kött och till och med är inblandade i uppfödningen av djuren. Ändå menar professor i etologi Per Jenson att:

“Folk har dålig kunskap. En del tror att djuren plågas, andra förhärligar livet på landet.”

Utvecklingen lutar mot att vi i framtiden kommer äta kött men mer sällan, och det kommer finnas en större medvetenhet om var köttet kommer ifrån. Svensk köttproduktion är ur djurskyddssynpunkt väldigt bra och om vi inte och om vi inte födde upp djur skulle landskapet se helt annorlunda ut. Ett stort problem är dock att det är svårt för uppfödare att tjäna pengar, något som även påverkar deras möjligheter förbättra djurhållningen ytterligare.

Kött och mjölktrenden speglas även i andra typer av medier. Till exempel visades en fransk film om kor vid filmfestivalen i Cannes. Filmen “Bovines – la vrai vie des vaches” (Nötdjur – kornas sanna liv). Filmen har ingen berättarröst, kossorna får tala för sig själva, något som gjort filmen ganska långsam. Filmens trailer kan du se i klippet nedan

Vi gillar verkligen serier som denna i SvD, och fler artiklar på temat kommer komma i veckan. Debatt om lantbruk kräver en helhetsbild och en förståelse för hur allt hänger samman. Genom mer kunskap och intresse hos konsumenten kommer fler att göra smarta val i matbutiken!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>