Kycklingfötter och grisöron är det nya

I dagarna befinner sig en svensk livsmedelsdelegation ledd av Eskil Erlandsson i Kina för att knyta kontakter och bereda vägen för en ökad livsmedelsexport till landet (på bilden ses Eskil och den kinesiska jordbruksministern Han Changfu). Med på resan till Shanghai och Hongkong finns representanter för svenska livsmedelsföretag, t.ex. Scan, Lantmännen Kronfågel, Mackmyra Svensk Whiskey, Gäsene Mejeri och Findus samt branschorganisationer (tänk att få vara med på en sån resa!). Bakom initiativet står Exportrådet, Landsbygdsdepartementet och det svenska generalkonsulatet som vill att svenska kycklingfötter, mjölkpulver, grisöron, ceralier med mera ska bli vardagsmat i Kina.

För det är faktiskt så att den svenska livsmedelsexporten är pinsamt liten i jämförelse med andra länder. Den svenska livsmedelsexporten uppgår till 55 miljarder kronor och exporten till Kina står för futtiga 0,4% eller 227 miljoner vilket innebär att landet ligger på 25:e plats vad gäller våra viktigaste exportländer. Både lusekoftans Norge och pølsens Danmark exporterar mat till Kina till ett värde som är minst 10 gånger större än Sveriges. Med tanke på att Kina är världens snabbast växande ekonomi och väntas bli världens största marknad för import av mat och dryck är det en mycket viktig marknad. Den svenska exporten till Kina har länge förlitat sig på IKEA Food Services som är den störta livsmedelsexportören till Kina. I branschtidningen Svenska Livsmedel finns en intressant artikel om hindren och möjligheterna för livsmedelsexport till Kina. Margaret Leung, Exportrådet i Hongkong berättar att det är nödvändigt att samarbeta med en inhemsk partner och för att komma in i dagligvaruhandeln måste man gå via en distributör eller någon av de etablerade utländska kedjorna som amerikanska Wal-Mart eller franska Carrefour.

Svenska livsmedelsföretag borde ha väldigt goda förutsättningar att i mycket högre utsträckning exportera livsmedel till bland annat Kina. Förutom att svenska livsmedel och det nordiska köket är väldigt hett internationellt (kolla bara på alla medaljer Svenska Kocklandslaget vunnit) så står svensk mat för hög kvalitet vad avser livsmedelssäkerhet samt djuretiska och miljömässiga aspekter. Svenska livsmedel är exotiska, rena och säkra! Mycket handlar nog om att skaffa en ökad förståelse för den kinesiska marknaden och kulturen samt att våga satsa. Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist skriver i en ledare i ATL att den låga svenska livsmedelsexporten delvis kan förklaras av att sektorn är konservativ och präglas av osäkerhet. Någon av våra läsare som jobbar med export av svenska livsmedel? Kontakta då gärna oss!

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 thoughts on “Kycklingfötter och grisöron är det nya

  1. Är det sant, vad roligt! Antar att det är den yngre killen till vänster? :-) Tycker mig kanske känna igen honom. Jobbar han med livsmedelsexport möjligtvis?

    /Frida

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>