Smart Lunch

I våras kunde man tävla i innovationstävlingen Smart Lunch. Syftet var att hitta lösningar på livsmedelsproduktionens och matlagningens olika delmoment såsom råvaror, paketering, transport, tillagning och avfall som innebär att en lunch blir mer miljösmart. Bakom tävlingen stod en rad aktörer, t.ex. Munktell Science Park, Kulturhuset i Stockholm och Västerås Science Park. Tävlingen är avslutad och 10 vinnare utsågs. I tävlingsjuryn fanns bland annat vår favorit kocken Paul Svensson som i somras lagade en Smart Lunch inspirerat av tävlingsbidragen.


En av de 10 vinnarna är Anna-Kajsa Lidell som är grundare av företaget Beat Food for Progress AB som tillverkar och säljer det nya livsmedlet Beat.

“Om varje skolbarn i Sverige byter ut en enda 90 g hamburgare mot en Beatburgare, vid ett enda tillfälle är indikationen att vi minskar koldioxidutsläppen med 1 400 000 kg CO2e. Det motsvarar utsläppen från 1400 bergvärmeuppvärmda villor på årsbasis”.

Det påståendet hittar man om man googlar på Beat. Och vad passar bättre i dessa tider när man ständigt hör att vi måste dra ner på vår köttkonsumtion? Produkten Beat innehåller 100% bönor och kan med fördel blandas in i traditionell “köttmat”, t.ex. hamburgare, pizza, tacos, soppa, you name it! Genom att göra hamburgare på 50% kött och 50% Beat så minskar koldioxidutsläppen med 47%. Idéen till produkten väcktes 2007 då Anna-Kajsa hörde forskare säga att kött i framtiden bara kommer användas som en krydda. Företaget jobbar för en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion. Fokus är att stimulera efterfrågan samt utveckla och sälja livsmedel som underlättar en hållbar utveckling lokalt och globalt för både människa och miljö. Under hösten kommer Beat att laneras i stor skala, den första kunden är Middagsfrid (som levererar matkassar med recept direkt hem till din dörr). Beat saknar smak och de personer som testat Beatburgaren har inte märkt någon skillnad jämfört med vanliga hamburgare. Förutom att vara klimatsmart är den också kostnadseffektiv! Väldigt spännande - ska bli intressant att se hur marknaden tar emot produkten.

En annan vinnare i Smart Lunch-tävlingen är Sustainable Business Mälardalen som har en spännande lösning som heter “The Sustainable Abattoir”. I YouTube-klippet förklarar Svante Sundquist vad det handlar om. Notera hans härliga dialekt, älskar när han säger “1200 lamm per dag” och “gödsel”!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>