Snabbmat kan vara nyttigt!

Vi är riktiga suckers för den amerikanska snabbmatskedjan Chipotle som vi tidigare bloggat om här. Skulle nästan påstå att vi ÄLSKAR snabbmat! För New York Times skriver Mark Bittman, som också är ett fan av snabbmat och som verkar ha ätit på varendaste kedja i USA. I en artikel med rubriken “Yes, Healthful Fast Food Is Possible. But Edible?” skriver han om trender på området.

Bittman menar att amerikanerna utvecklat ett mognare förhållande till sin snabbmat. Läskkonsumtionen minskar, likaså köttkonsumtionen, försäljningen av ekologiska produkter ökar och allt fler är intresserade av frågor som GMO, djuromsorg och bekämpningsmedelsanvänding. Och McDonald’s toppar inte längre tio-i-topp listan över favoritrestauranger bland amerikaner födda på 80- och 90-talet enligt en rapport från Advertising Age. Konsumenter har högre förväntningar på snabbmat idag – snabbmat behöver inte vara lika med fettdrypande, kalorimaxad skräpmat gjord på råvaror som producerats under dåliga (läs billiga) förhållanden, serverad av underbetalda ungdomar.

In-N-Out Burger har demonstrerat att det går att vara lönsam och fortfarande betala vettiga löner till sina anställda. Många delstater har lagstiftat om förbättrat djurskydd och det finns många vegetariska snabbmatsalternativ. Det finns numera en marknad för hållbara och humana snabbmatskedjor som erbjuder hälsosamma produkter (inklusive vegetariska sådana). Dessutom är det billigt, men inte tokbilligt eftersom kvalitet kostar. Artikelförfattaren efterlyser restauranger som serverar riktig mat med hälsosamma alternativ. Med riktig mat menas mat som är gjord på ett fåtal ingredienser som gemene man känner igen, inte bara livsmedelsingenjörer och kemister. En bönburgare med grönsaker, pommes frites gjorda på sötpotatis och en veganshake bestående av mindre än 800 kalorier för under 10 dollar är den typ av mat som författaren gärna ser mer av.

Under senare år har snabbmatsindustrin investerat enorma summor för att utveckla hälsosammare snabbmatsalternativ. En ny typ av snabbmatskedjor, till exempel Chipotle, har gått in på marknaden och erbjuder fräschare snabbmat jämfört med de traditionella kedjorna. Råvarorna är generellt av högre kvalitet och matlagningen sker mer på plats, inför kundens ögon. Veggie Grill i Los Angeles är en annan kedja som nämns som ett bra exempel på den nya typen av snabbmat. I Sverige ser marknaden för snabbmat helt annorlunda ut eftersom vi inte spenderar alls lika mycket pengar på att äta ute som amerikanerna. Tror att vi i Sverige kommer få se allt lyxigare och diversifierad snabbmat gjord på bra råvaror, inte minst kan Food Truck-utvecklingen bidra till en rikare snabbmatskultur!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>