Vad är grejen med närproducerat?

Nyligen drog en seminarieserie igång på SLU. Brown Bag Seminars kommer serien kallas eftersom det mot föranmälan bjuds på lunchpåsar!  Det första seminariet hade temat lokal mat och föreläsarna Richard Ferguson forskare på ekonomiska institutionen på SLU och Rebecka Milestad forskare i landbygdsutveckling på SLU och KTH, diskuterade vad lokalproducerat egentligen innebär och vilka utmaningar och möjligheter som förknippas med lokalproducerad mat.

Efter seminariet tog vi oss en ordentlig funderare, vad är egentligen grejen med lokalproducerat?!

Rebecka Milestad inledde seminariet med att påpeka skillnaden mellan regional och lokal mat. Inom EU finns en märkning för regionala livsmedleprodukter som heter Protected Geographical Status, vilken skall markera att produkten kommer från en viss region eller från ett visst land. Märkningen har olika färger för att markera olika nivåer. Vissa produkter som, champagne och serranoskina, måste komma från en specifik plats medan andra bär märkningen för att visa att de är typiska för ett visst land. I Sverige är det tjusigt nog falukorv och hushållsost som fått märkningen! Garanterad traditionell specialitet

Produkter kan alltså laddas med mervärden på grund av vilken region de kommer ifrån, men lokalproducerat är ju någonting annat! Lokalproducerat handlar om att maten kommer från en plats eller från en person som känns bekant för konsumenten, men det är egentligen inte säkert att det måste vara särskilt nära. I Sverige har vi ingen definition av lokalproducerat, i Storbritannien är den vanligaste regeln att maten skall vara producerad inom en radie av ca 5 mil för att få kallas lokal.

I tidningen FARM nr 4 2010 skrev lantbruksjournalist Ann-Helen Meyer von Bremen om när lokalproducerat blev populärt. För ca 10 år sedan njöt konsumenter och restauranger av att använda varor från alla världens hörn, men pendeln svängde och intresset ökade för mat som man kunde lita på, mat som fanns “nära”. Idag är nära och lokalt två stora modeord i livsmedelskretsar men vad innebär detta för producenten?

Den som väljer att producera mat med en närproducerad profil kan lägga vissa mervärden till sina produkter. Idag väljer konsumenter närpoducerat av anledningar som kvalitet, tydlig avsändare och kortare avstånd. Lokalproducerad mat skapar således nya affärsmöjligheter. Men ofta får producenten också hantera en stor del av förädlingskedjan själv.

Det är inte helt lätt det här med närproducerat!

På brown bag seminariet beskrev Richard Ferguson något som kallas för “the local food trap”. Till skillnad mot livsmedel som säljs via konventionella förädlingskedjor måste producenten som satsar på närproducerat ofta hantera fler led i förädlingskedjan själv. Producenten kanske både odlar, packar och säljer sina produkter, till exempel på bondens marknad eller i gårdsbutik. Ett sådant arbete kräver mycket tid, men det är inte säkert att det resulterar i särskilt stor volym. Alternativet att sälja till grossister kan dock innebära att producenten tappar vissa av de mervärden som konsumenten efterfrågar, och därav måste producenten sänka sitt pris. En väg ut ur “the local food trap” är att hitta lokala försäljningskanaler där fler kunder kan nås utan att alltför mycket arbetstid går åt, till exempel den lokala livsmedelsbutiken.

Frågan är om lokalproducerat är en trend som kommer övergå i något annat? Är det kanske “naturligt” eller “ursprungsmärkt” som blir den nya trenden när konsumenten känner sig förvirrad av vad som verkligen är närproducerat? I butikerna säljs idag rejäla köttbitar under märket U.S. Beef och i till exempel Danmark är intresset för närproducerat  inte alls lika starkt, och är det egentligen rätt att förespråka nationell konsumtion genom “närproducerat”?

Vilka mervärden är de viktigaste? Närproducerad mat har många fördelar men hur kan man underlätta för producenten så att den inte hamnar i  ”local food trap” Är det kanske bättre att satsa på den regionala maten?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>